En toen was ik weer thuis

12 juni 2019 - Terborg, Nederland

Ik ben inmiddels alweer tien dagen terug in Nederland en voor een goede afsluiting van mijn reis wil ik jullie met deze laatste MariëlleinSurinameblog nog één keer op de hoogte brengen van mijn belevenissen.

Op zaterdagmiddag 1 juni ben ik met de taxi richting het vliegveld gegaan om daar in een lekker rustig Surinaams tempo in te checken en door de douane te gaan. Ik kon al (relatief) snel boarden en rond zes uur moest ik toch echt afscheid nemen van het groene Suriname en vertrok het vliegtuig richting Schiphol. ✈ De vlucht van Paramaribo naar Amsterdam verliep heerlijk. Ik ben in totaal denk ik een uurtje wakker geweest en de rest van de tijd heb ik lekker kunnen slapen. Na de landing duurde het nog wel eventjes voordat ik daadwerkelijk met mijn koffer in de ontvangsthal aankwam, maar eenmaal daar aangekomen heb ik eindelijk weer een stevige knuffel kunnen geven aan papa en mama die me daar op stonden te wachten. Na de knuffels zijn we ergens wat gaan eten en daarna zijn we de weg opgegaan om echt naar huis te gaan. Dit keer had ik ook een groen uitzicht vanuit de auto, alleen nu waren het de weilanden in plaats van de jungle. 🚙😆

IMG_20190601_183150

Het eerste wat ik thuis deed was lekker met de huisdieren knuffelen. Die heb ik echt wel gemist. De rest van de dag lekker laten inzinken dat ik weer thuis ben. Uiteraard ’s avonds een potje monopoly Suriname gespeeld, daarna lekker gegeten en niet al te laat lekker in mijn eigen heerlijke bedje gekropen.

IMG_20190602_212633

Het voelt best wel vreemd dat ik zo snel weer gewend ben geraakt aan Nederland of beter gezegd, bijna nergens aan heb moeten wennen. Het lijkt bijna of ik de afgelopen vier maanden amper ben weggeweest. Het meest opvallende was hoe lang het hier in Nederland nog licht blijft. In Suriname is het na zeven uur ‘s avonds pikkedonker. Hier begint het pas rond tien uur donker te worden. Dat zorgde de eerste paar dagen tijdelijk voor een soort van verwarring. Dan dacht ik bijvoorbeeld dat het pas rond drie uur was, keek ik op de klok en bleek het een paar uurtjes later te zijn. Gelukkig had ik deze week niet echt met mensen afgesproken 😉. Verder waren het vooral kleine dingetje waar ik weer een klein beetje aan moest wennen, zoals het rechts rijden of het wat koudere en wisselende weer. Het rechts rijden gaat eigenlijk automatisch gewoon goed. Ik heb in totaal twee keer een ‘oja-momentje’ gehad, een stuk minder vaak dan ik had verwacht. Verder is eigenlijk alles gewoon ‘gewoon’. Ik ben blij dat het wel aan mij te zien is dat ik de laatste tijd lekker in de zon heb doorgebracht. Zo is het toch duidelijk dat ik weg ben geweest. 😊

De afgelopen maanden heb ik echt een ongelofelijk leuke tijd gehad. Ik heb heel veel dingen geleerd en beleefd en bovenal heel erg genoten. Ik zal zeker proberen een deel van de Surinaamse mentaliteit, lekker rustig aandoen en niet stressen, te behouden. Het was echt een onvergetelijke ervaring waar ik met heel veel plezier op terugkijk!!!

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn blog en de leuke en lieve reacties! Ik hoop dat jullie met plezier mijn verhalen hebben gelezen en daardoor een klein beetje mee hebben kunnen genieten van Switi Sranan, heerlijk Suriname! 🌴😘

Liefs,

Mariëlle

1. Betty:
    12 juni 2019
    Ik ga je verhalen missen! Op naar nieuwe avonturen.....
  2. Yvette Jansen:
    12 juni 2019
    Home sweet home :-)
  3. Simon:
    Mooie afsluiting
  4. Simone Schutte:
    13 juni 2019
    Door je verhalen zijn wij een klein beetje meegeweest in Suriname. Heerlijk dat je weer thuisbent, maar wat hebben wij ook genoten van jou toen je in Suriname was: wat een enthousiasme, wat een overwinningen en wat een geweldig energieke uitstraling!! Hou het vast in je toekomst weer hier in nNederland. Wij zijn trots op je😘
  5. Winia Schriek:
    13 juni 2019
    Welkom thuis en denk vaak aan je ervaringen en herinneringen in Suriname. Bedankt voor je verhalen. Tot gauw! 🤗👍
  6. Kees Jan:
    17 juni 2019
    Bedankt voor al je leuke en interessante verhalen. Welkom thuis in Nederland, we zien elkaar binnenkort beslist in Nijmegen!